Viktiga datum

29 mars
SAM-blanketten ska vara inne annars blir det avdrag på gårdsstödet. Det är också bra priser på stödrätter i Gävleborg, område 6 just nu. 

14 mars
Upptaktsmöte till nya intresse/företagarföreningen i Gnarp. 19:00 Berggården.  

12 mars
Har du inte skickat in skattedeklarationen idag är det dags att göra det tycker jag. Och om det alltid är så stt du är sen, skaffa E-legimitation och gör det via internet.  

29 februari
Årsmöte Nordanstigs Motorklubb kl 18:30 Berggården. 

26 februari
Sista chansen att betala in moms och skatt för januari.  

Marknadsföring på fejjan....funkar det

I dagens E24, man når den via Aftonbladet, debatteras huruvida ett Like på Facebook betyder att man når många kunder. Läs artikeln här E24 - Likes.

Jag kan bara gå till mig själv.
I början av februari sjösatten jag min FB-sida, frk Karlsson, och med det också lade ut en annonskampanj som täckte en 4 mils radie från Gnarp. Kampanjens räckvidd var 14 178 facebook-konton. Kampanjen kostade mig upp till 3 kr för varje gång någon klickade på min annons, vilket jag gjorde så att dom som redan gillarde frk Karlsson inte såg annonsen. SnålMilla trädde in där =). Annonsen riktade sig också till de som var över 18 år och till både män och kvinnor. Som mest visades min annons 34 000 gånger under en dag. Annonstiden var två veckor.
Resultatet för mig var att det klickades 78 gånger på min annons, jag fick 10 nya likes. Även om man inte gillade sidan lästes den. Jag fick två förfrågningar från presumtiva kunder som ville ha en offert. En har nu resulterat i en ny kund en annan kommer lite senare.  Kampanjen kostade mig totalt 187 riksdaler och jag har med det gjort en vinst. 

Underskatta inte Facebook som en marknadsföringskanal. Slösurfandet och tittandet till höger på de olika annonserna lockar. Och om då du skriver en bra lockande text på de få tecken du har kan du bara för en spottstyver vinna nya kunder.
Det som gäller sedan är att följa upp din annons och analysera. Vad kunde jag gjort bättre? Man kan alltid förbättra sig. Fortsätt uppdatera din FB-sida så kunderna hålla informerad om vad du håller på med. Missen många gör är att dom startar en sida och sen dör den ut.
Är du anställd på ett företag som inte har FB? Erbjud dig att starta upp en FB sida. Gör hela arbetsplatsen till delvis administratörer och börja bjuda in vänner. Det bildas ringar på vattnet och fler och fler hittar till er som kunder. Marknadsför er med en annons för en billig penning.
Kom ihåg bara att inte stirra er blinda på likes siffrorna utan mer att de är ett riktmärke på hur många som vet om dig. Räkna med ca 1 % av alla likes resulterar i en affärstransaktion. Men framför allt. Om du kan påvisa för den som bestämmer vad som hamnar i ditt lönekuvert att det lönar sig att sitta på fejjan på kontorstid så har du ett bra utgångsläge nästa gång det ska förhandlas om lön.

Tjingeling/ frk K 

Add a Comment